Znakiem naszych czasów jest przenoszenie wielu dziedzin życia codziennego do Internetu. Sieć jest obecnie nie tylko nieskończonych źródłem informacji, sposobem na komunikację bezpośrednią, rozrywkę. Zdalnie załatwimy wiele istotnych dla nas spraw urzędowych, prywatnych, dokonamy zakupów, które kilkoma kliknięciami możemy z góry opłacić. Bezpieczeństwem waszych pieniędzy w Internecie zajmiemy się w niniejszym wpisie.
Prawie każdy z nas ma konto w banku. Większość z nich oferuje ich obsługę za pośrednictwem wygodnych aplikacji na smartfonie lub podobnych w przeglądarkach internetowych dostępnych z niemal wszystkich urządzeń podłączonych do sieci. Niesamowita wygoda oraz wszechobecność sposobów na skorzystanie z płatności w Internecie zwraca uwagę oszustów, którzy skrzętnie wykorzystują wszelkie okazje do wzbogacenia czyimś kosztem. Obecnie najczęstszym sposobem przestępców jest tzw. phishing.
Co zrobić, aby bronić się przed takimi niebezpieczeństwami?
Przede wszystkim kierować się rozsądkiem. Jednak poniższe rady pozwolą wam ze spokojem surfować po Sieci i bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej.
Po pierwsze, nigdy nie udostępniaj żadnych danych! Jeśli zadzwoni osoba podająca się za pracownika banku – podziękuj i powiedz, że udasz się niezwłocznie do najbliższej placówki osobiście. Nie daj sobie wmówić, że sprawa jest pilna i każda sekunda się liczy! Bank na odpowiednie instrumenty do zabezpieczenia twoich pieniędzy.
Po drugie, wystrzegaj się stron, które mogą być tworzone przez oszustów/hackerów – serwis cert.pl prowadzi rejestr adresów witryn, które mogą stać za atakami phishindowymi. Sprawdzaj czy adres http strony nie wygląda dziwnie, upewniaj się, że przeglądarka odczytała certyfikaty szyfrowania (najczęściej symbol kłódki obok linii adresu strony). Nie wchodź także na podejrzane strony internetowe.
Po trzecie, nie instaluj oprogramowania którego nie znasz, którego pochodzenia nie potrafisz ustalić. Złośliwe oprogramowanie może zostać przemycone na setki sposobów dlatego.
Po czwarte, używaj programów antywirusowych (anty malware, firewall i inne) – nie oszczędzaj na tym, to bardzo ważne żeby twoje urządzenia były chronione aktualnym oprogramowaniem.
Jeżeli mimo wszystko padłeś ofiarą oszustwa internetowego – zachowaj spokój. Jeśli twoje urządzenia zostały zainfekowane – odłącz je i zablokuj ich dalsze korzystanie! Zastrzeż dokumenty, zablokuj swoje konta bankowe, unieważnij karty płatnicze i kredytowe. Zgłoś fakt włamania/utraty środków z rachunku bankowego organom ścigania i swojemu bankowi. Wykorzystaj procedurę reklamacji i poinformuj o fakcie nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Bank powinien zwrócić pieniądze do końca następnego dnia roboczego następującego po dniu zgłoszenia. Taki obowiązek wynika z art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych: w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika niezwłocznie, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek płatnika, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia, zwraca płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej, z wyjątkiem przypadku gdy dostawca płatnika ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, i poinformuje o tym w formie pisemnej organy powołane do ścigania przestępstw.
W przypadku gdy płatnik korzysta z rachunku płatniczego, dostawca płatnika przywraca obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza. Data waluty w odniesieniu do uznania rachunku płatniczego płatnika nie może być późniejsza od daty obciążenia tą kwotą.
Informuj Policję i Prokuraturę o wszelkich okolicznościach zdarzenia, udostępnij urządzenia, które posłużyły oszustom do włamania. Nie usuwaj z nich danych! Będą niezbędne do poszukiwania sprawców!
W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji przez bank – nie poddawaj się. To nie jest koniec ścieżki do odzyskania skradzionych pieniędzy. Przysługują ci alternatywne sposoby dochodzenia zwrotu nieautoryzowanych transakcji płatniczych: m.in. wniosek o rozstrzygnięcie sprawy przez Arbitra Bankowego; rozpoznanie sprawy przez Rzecznika Finansowego; wreszcie drogą powództwa przeciwko bankowi na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących.
W każdej z tych sytuacji niezbędną pomoc otrzymasz w naszej kancelarii- zapraszamy